Založ si blog

Ako ušetriť 10. 000? Časť 1 zariadenie bývania a spotrebiče.

Možno by to niekoho zaujímalo. Bývame v dome( rekonštrukcia) od roku 2005. Začínajú nám „odchádzať“ spotrebiče. Vstavanú chladničku som dal opraviť asi za 80 eur- 2 opravy chladivo a termostat. Je kvalitnejšia značka, aj keď nie zo Švédska. Keďže ide už o chladničku 21.storočia, kde sa spotreba energie výrazne neznižuje( môj názor), resp. sa znižuje na úkor jednoduchosti a životnosti, rozhodol som sa po konzultácii s opravárom ušetriť cca 900 eur a opraviť ju. Kotol mal už pred časom „ generálku“, nakoľko má 20 rokov a vykuroval dom aj počas rekonštrukcie. Je nemeckej značky a servisák, ktorý ju robí desaťročia mi poradil vymeniť iba zásobník. Doteraz som vymenil 3 cestný ventil(cca 130 eur), riadiacu jednotku( repas cca 200 eur, možno dôsledok prepätia pri búrke), obehové čerpadlo spolu s nádržou na teplú vodu- na nej sa už sķôr menil snímač teploty( cca 1200 eur). Vymením ho však pri prvej vážnejšej oprave. Aj keď mi na istom pohovore v roku 2017 šéfka ich firmy položila otázku, či viem koľko ušetrím s novým kotlom. Nič, alebo veľmi málo. Spotrebu máme stále pod 1200 m3 ročne aj po dostavbe podkrovia. A za akú dobu sa mi vráti úspora 5-8 eur mesačne pri investícii 2000+ eur? O servise a životnosti „moderných kotlov“ nehovoriac. Pozn. Tá šéfka tam už dávno nie je . A môj starý kotol slúži.
Do bytu čo prenajímame sme už skôr dali práčku švédskej výroby. Stála 20.900 sk a bol to v roku 2000 náš prvý spotrebič, ktorý sme si kúpili. Slúžila nepretržite bez poruchy 22 rokov! Je pravda, že sme ju čistili a dávali prostriedky proti usadzovaniu vápnika, ale od roku 2015 sme ju nemali pod kontrolou. Chcel som ju dať opraviť, možno by ešte fungovala. Toto je môj prístup k „uhlíkovej stope“. Nevytvárať odpad a nekupovať zbytočnosti. Nábytok hračky, bicykle predám, alebo darujem, alebo „posuniem“ a majú druhý, niekedy aj tretí život. Kočík sme kúpili značkový so zľavou 30%. 3 kombinácia- vajíčko, vanička, športový. Vychovali sme na ňom naše 2 deti, potom sme ho darovali kamoške, ktorá mala 1 dieťa a tá ho potom predala. A ako to dopadlo s práčkou? Priznám sa , čakal som po zavolaní do kontaktného centra, že mi dajú novú práčku a budú ju vystavovať ako raritu. Dali mi „iba“ zľavový kód na 20% zľavu( aj na novú umývačku, ktorá mi odišla po 17 rokoch-funguje, ale už má 3tiu poruchu, tá je však inej značky). Po prečítaní ich fóra som pochopil- veľa zákazníkov používa ich spotrebiče 15-20 rokov. Takže nie sme rarita. Nechápem prečo, ale vždy keď kupujem spotrebič a pýtam sa na životnosť aspoň 10 rokov, predajca ma vysmeje. Pritom mám 2 značky elektroniky o ktorej viem , že toľko vydrží( TV resp. práčky). Viem, že u mnohých vyvolám posmešky. Nie som chudobný človek, ale jednoducho si nepotrpím na zbytočné výdavky.
Moje zásady:
1. Kvalita je minimálne tak dôležitá ako vstupná cena. Pamätám sa, keď som manželke kúpil značkovú kabelku, ktorá stála 4 x viac ako bežná a 4 x viac aj vydržala. Teraz má značku, čo vydrží možno 3 x viac a nestojí ani 2 x toľko. Toto je alfa a omega. Náklady versus životnosť.
2. Pravidelný značkový servis. Servis je alfa- omega. Samozrejme nie zbytočný. Kotol servisujem raz za dva roky, lebo mi tak poradil priamo servisák( mám polovičnú spotrebu).
3. Bežný domáci servis aj kontrola. Kovania na oknách, vyčistenie umývačky, práčky, sušičky kartuše na batérii, podomietkového splachovača, závlahy, čistenie komína. To všetko zvládnete aj sami za pomoci internetu.
Kupujem si nadčasové a trvanlivé veci. Ideme meniť sedačku po 17 rokoch( sa socíku sa bežne prečalúňovalo), starú posuniem na chatu. Novú sme vyberali od slovenského výrobcu s požiadavkou životnosti pred cenou.
Myslím, že horeuvedeným „šetrením“ sme ušetrili tisíce, keď nie desaťťisíc eur. Poznám ľudí, čo menia kuchyňu každých 5-7 rokov( cena so spotrebičmi 7 tis eur+), sedačku každých 5 rokov( cca 2 tis eur) atď. Je to na zvážení každého. Ja radšej investujem do nehnuteľností. A najnovšie do pôdy.

Prečo Fico odmietol harmonizáciu daní PO v EÚ?

19.04.2024

Možno preto, že všetci v EÚ maju vyššie dane. Najmá dane z dividend právnických osôb. Otázka je , prečo do psej matere sa tomu tak bráni? Veď máme najhoší vývoj financií v EÚ(údajne). A on sa bráni hodenej rukavici? Koho chce zdaňovať, keď nie firmy? Zamestnancov, jednoosobové s.r.o., živnostníkov? Lebo tak to vyzerá. DAŇ Z DIVIDEND NULA PERCENT PRE FIRMY , KDE [...]

Ako nás premnožený medveď oberá o pitnú vodu

04.04.2024

Máme premnožené medvede. Kde sú medvede, tam nie sú mravce. Mravce sú totiž ich obľúbenou potravou. Rozhrabávajú mraveniská a vyžierajú kukly aj dospelé mravce. Mravce sa živia škodlivým hmyzom. Aj kôrovcom a ich larvami. A tie sa živia stromami, ktoré nám zadržiavajú vodu. Keď napadnú stromy, les sa vyťaží a vznikne holina. A holina nezadržiava vodu. Medvede treba [...]

Neuveriteľný finiš Korčoka, získal až 83% hlasov

27.03.2024

Všetko začalo normálne. Ako predpovedali stávkové kancelárie. Ale potom sa všetko zmenilo. Nechal som to tak, veď podobný pocit neuveriteľných „nepravdepodobných náhod“ sa dnes vyskytuje bežne https://bojujemzasvetlezajtrajsky.blog.pravda.sk/2023/01/31/aka-je-pravdepodobnost-rovnakeho-vysledku-prezidentskych-volieb-v-3-krajinach/ Zmenilo sa to však po prečítaní niekoľkých [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.