Založ si blog

Fair trade, alebo prečo nakupujem slovenské výrobky.

Predstava férového správania je u každého iná. Niekto považuje za férové, že svoju obeť nezabije, iný si pod ponúkanými dôstojnými životnými podmienkami predstavuje istotu práce, ktorá pokryje nevyhnutné náklady na nedôstojný život otroka. Robil som roky v koncernoch a vlastne aj robím, aj keď teraz robím vlastne pre Áziu. (Aj keď už veľmi podstatnú časť mojich príjmov tvoria „domáce prenájmy.“) Tie západoeurópske koncerny sa líšili osobitou mierou cynizmu. Napríklad sa pre obchod vyberali zamestnanci, ktorí mali dlhy a boli z chudobnejších, alebo rozpadnutých rodín. Asi kvôli poslušnosti. Zodpovedali tomu samozrejme „férové“ osobné otázky na pohovore. Všetko sa dialo v zmysle „vyššieho férového princípu“. Čo je dobré pre koncern, to je dobré aj pre zamestnanca. Odmietal som sa toho zúčastňovať ako manažér, preto som bol v nemilosti.
Bol som po odchode z tohto posledného mimoriadne férového koncernu asi pol roka nezamestnaný. Urobil som si poriadok vo veciach ako dôchodok( odhlásenie z 2.piliera, doloženie škôl a vojny). Pre moje ročníky totiž nefungovalo automatické „zdieľanie dát“ o poistencoch štátu. Vraj to stačí doložiť až keď pôjdem na dôchodok. A taktiež som sa zamyslel nad tým, komu dávam podstatnú časť svojich príjmov. Teda okrem štátu. Dovtedy som nakupoval v istom nemenovanom „férovom“ reťazci. Nákup mi trval 10 minút, pečivo stvrdlo za 10 hodín( dopekané) a ja som mal v košíku plno nemeckých, poľských a českých výrobkov. S dobrým pocitom „fair trade“. Naozaj nie je iná voľba? Mal som to síce po ceste a košík som dotlačil až k autu, ale je to správne? Prečo francúzi a rakúšania podporujú iba vlastné predajne? Začal som uvažovať. Našiel som si obchod, lokálny reťazec, kde bolo treba ísť s nákupom k autu cca 300 metrov. Moje nákupy vážia cca 20 kg a robím ich 2 x týždenne. Prvýkrát som fučal a hanbil som sa. Chodil som s taškami ako bezdomovec. Ale postupom času som nemusel nosiť tašku na pleciach, ale vládal som už aj v ruke. Zistil som, že predavačky ma poznajú a vážia si ma. Videli, že tam nechávam pravidelne peniaze. V mäsiarstve mi ochotne odložili mäso. Ak niečo nemali, ochotne sa priamo so mnou bavila vedúca. Neexistovali rady pri pokladniach. Čo som kedysi v reťazci ušetril na nákupe, to som stratil pri pokladniach. Holt, treba šetriť ľudské zdroje. Veď o tom je predsa „fair trade“. Všimol som si, že v „mojom“ novom obchode boli ceny podobné ako v reťazcoch. Výrobky kvalitnejšie, chlieb jedna báseň, výrobky väčšinou slovenské. A personál ma poznal a zdravil. A nielen pri pokladniach.
A čo ste urobili pre Fair trade vy? Naozaj nemáme inú voľbu?
P.S. Ročne miniem na potraviny cca 5.000 eur.Ak to isté urobí 2 milióny rodín, je to 10.000.000.000 eur ročne. Férovo z toho môže odtiecť do zahraničia možno 10%, čo je asi miliarda eur ročne. Na podporu cudzích vlastníkov a aj ničenia slovenského poľnohospodárstva. Platíme si teda za vlastné otroctvo( koniec parafrázy)

„Nikto nie je ostrovom samým pre seba; každý je kusom pevniny, kusom súše; a ak more odmyje hrudu, Európa sa zmenší, akoby sa stratil výbežok zeme alebo sídlo tvojich priateľov či tvoje vlastné; smrť každého človeka umenší mňa, lebo ja som súčasťou človečenstva; a preto sa nikdy nepýtaj, komu zvonia do hrobu; zvonia tebe.“ Ernest Hemingway

Prečo Fico odmietol harmonizáciu daní PO v EÚ?

19.04.2024

Možno preto, že všetci v EÚ maju vyššie dane. Najmá dane z dividend právnických osôb. Otázka je , prečo do psej matere sa tomu tak bráni? Veď máme najhoší vývoj financií v EÚ(údajne). A on sa bráni hodenej rukavici? Koho chce zdaňovať, keď nie firmy? Zamestnancov, jednoosobové s.r.o., živnostníkov? Lebo tak to vyzerá. DAŇ Z DIVIDEND NULA PERCENT PRE FIRMY , KDE [...]

Ako nás premnožený medveď oberá o pitnú vodu

04.04.2024

Máme premnožené medvede. Kde sú medvede, tam nie sú mravce. Mravce sú totiž ich obľúbenou potravou. Rozhrabávajú mraveniská a vyžierajú kukly aj dospelé mravce. Mravce sa živia škodlivým hmyzom. Aj kôrovcom a ich larvami. A tie sa živia stromami, ktoré nám zadržiavajú vodu. Keď napadnú stromy, les sa vyťaží a vznikne holina. A holina nezadržiava vodu. Medvede treba [...]

Neuveriteľný finiš Korčoka, získal až 83% hlasov

27.03.2024

Všetko začalo normálne. Ako predpovedali stávkové kancelárie. Ale potom sa všetko zmenilo. Nechal som to tak, veď podobný pocit neuveriteľných „nepravdepodobných náhod“ sa dnes vyskytuje bežne https://bojujemzasvetlezajtrajsky.blog.pravda.sk/2023/01/31/aka-je-pravdepodobnost-rovnakeho-vysledku-prezidentskych-volieb-v-3-krajinach/ Zmenilo sa to však po prečítaní niekoľkých [...]

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.