Ako ušetriť 10. 000? Časť 1 zariadenie bývania a spotrebiče.

12. septembra 2022, Maro, Financie

Možno by to niekoho zaujímalo. Bývame v dome( rekonštrukcia) od roku 2005. Začínajú nám „odchádzať“ spotrebiče. Vstavanú chladničku som dal opraviť asi za 80 eur- 2 opravy chladivo a termostat. Je kvalitnejšia značka, aj keď nie zo Švédska. Keďže ide už o chladničku 21.storočia, kde sa spotreba energie výrazne neznižuje( môj názor), resp. sa znižuje na úkor jednoduchosti a životnosti, rozhodol som sa po konzultácii s opravárom ušetriť cca 900 eur a opraviť ju. Kotol mal už pred časom „ generálku“, nakoľko má 20 rokov a vykuroval dom aj počas rekonštrukcie. Je nemeckej značky a servisák, ktorý ju robí desaťročia mi poradil vymeniť iba zásobník. Doteraz som vymenil 3 cestný ventil(cca 130 eur), riadiacu jednotku( repas cca 200 eur, možno dôsledok prepätia pri búrke), obehové čerpadlo spolu s nádržou na teplú vodu- na nej sa už sķôr menil snímač teploty( cca 1200 eur). Vymením ho však pri prvej vážnejšej oprave. Aj keď mi na istom pohovore v roku 2017 šéfka ich firmy položila otázku, či viem koľko ušetrím s novým kotlom. Nič, alebo veľmi málo. Spotrebu máme stále pod 1200 m3 ročne aj po dostavbe podkrovia. A za akú dobu sa mi vráti úspora 5-8 eur mesačne pri investícii 2000+ eur? O servise a životnosti „moderných kotlov“ nehovoriac. Pozn. Tá šéfka tam už dávno nie je . A môj starý kotol slúži.
Do bytu čo prenajímame sme už skôr dali práčku švédskej výroby. Stála 20.900 sk a bol to v roku 2000 náš prvý spotrebič, ktorý sme si kúpili. Slúžila nepretržite bez poruchy 22 rokov! Je pravda, že sme ju čistili a dávali prostriedky proti usadzovaniu vápnika, ale od roku 2015 sme ju nemali pod kontrolou. Chcel som ju dať opraviť, možno by ešte fungovala. Toto je môj prístup k „uhlíkovej stope“. Nevytvárať odpad a nekupovať zbytočnosti. Nábytok hračky, bicykle predám, alebo darujem, alebo „posuniem“ a majú druhý, niekedy aj tretí život. Kočík sme kúpili značkový so zľavou 30%. 3 kombinácia- vajíčko, vanička, športový. Vychovali sme na ňom naše 2 deti, potom sme ho darovali kamoške, ktorá mala 1 dieťa a tá ho potom predala. A ako to dopadlo s práčkou? Priznám sa , čakal som po zavolaní do kontaktného centra, že mi dajú novú práčku a budú ju vystavovať ako raritu. Dali mi „iba“ zľavový kód na 20% zľavu( aj na novú umývačku, ktorá mi odišla po 17 rokoch-funguje, ale už má 3tiu poruchu, tá je však inej značky). Po prečítaní ich fóra som pochopil- veľa zákazníkov používa ich spotrebiče 15-20 rokov. Takže nie sme rarita. Nechápem prečo, ale vždy keď kupujem spotrebič a pýtam sa na životnosť aspoň 10 rokov, predajca ma vysmeje. Pritom mám 2 značky elektroniky o ktorej viem , že toľko vydrží( TV resp. práčky). Viem, že u mnohých vyvolám posmešky. Nie som chudobný človek, ale jednoducho si nepotrpím na zbytočné výdavky.
Moje zásady:
1. Kvalita je minimálne tak dôležitá ako vstupná cena. Pamätám sa, keď som manželke kúpil značkovú kabelku, ktorá stála 4 x viac ako bežná a 4 x viac aj vydržala. Teraz má značku, čo vydrží možno 3 x viac a nestojí ani 2 x toľko. Toto je alfa a omega. Náklady versus životnosť.
2. Pravidelný značkový servis. Servis je alfa- omega. Samozrejme nie zbytočný. Kotol servisujem raz za dva roky, lebo mi tak poradil priamo servisák( mám polovičnú spotrebu).
3. Bežný domáci servis aj kontrola. Kovania na oknách, vyčistenie umývačky, práčky, sušičky kartuše na batérii, podomietkového splachovača, závlahy, čistenie komína. To všetko zvládnete aj sami za pomoci internetu.
Kupujem si nadčasové a trvanlivé veci. Ideme meniť sedačku po 17 rokoch( sa socíku sa bežne prečalúňovalo), starú posuniem na chatu. Novú sme vyberali od slovenského výrobcu s požiadavkou životnosti pred cenou.
Myslím, že horeuvedeným „šetrením“ sme ušetrili tisíce, keď nie desaťťisíc eur. Poznám ľudí, čo menia kuchyňu každých 5-7 rokov( cena so spotrebičmi 7 tis eur+), sedačku každých 5 rokov( cca 2 tis eur) atď. Je to na zvážení každého. Ja radšej investujem do nehnuteľností. A najnovšie do pôdy.