Založ si blog

Ako som sa stal členom holandských odborov

Som zamestnaný v holandskej firme, ktorá na Slovensku nemá pobočku. Mzdové záležitosti mi rieši právna firma najatá centrálou. Odvody a dane platím na Slovensku. Takýchto zamestnancov, najmä v obchode je podľa mojich informácii dosť. Samozrejme nemám nárok na holandský dôchodok, ale…
Dozvedel som sa o tom, že moji kolegovia v Holandsku majú cez odborové zväzy dojednané každý rok zaujímavé kolektívne zmluvy. Občas mi chodia maily určené pre všetkých a ja si ich dám do google prekladača. Takže v tomto prípade išlo o dohodu o percentuálnom zvýšení miezd na roky 2021 a 2022 so spätnou platnosťou. Kolektívna zmluva bola dojednaná medzi najväčším zamestnávateľským zväzom a 3 najväčšími odborovými zväzmi. Prvé, čo ma napadlo bola jednota a razancia s akou jednajú. Boli tam ťahanice a dohoda sa rodila ťažko. Rozdiel oproti Slovensku? Vo väčšine nadnárodných firiem odbory buď vôbec neexistujú( moja doterajšia skúsenosť s nemeckými firmami s 50-100 zamestnancami), alebo sú jednania s „domácimi firemnými odbormi“. Vnímam to iba cez informácie, ktoré prenikajú z médií. Nepočul som o dohode, ktorá by pokrývala firmy naprieč priemyslom a bola jednotná. Čiže , aby ste si to vedeli predstaviť, rovnaké percento nárastu miezd pre všetkých. Kto sa pohybuje v korporátnej sfére vie, že je diametrálne odlišná situácia pri jednaní o nástupnej mzde a o mzdových nárastoch pokrývajúcich aspoň infláciu v ďalších rokoch. Keď vtáčika lapajú…
Absolvoval som s nemeckým šéfom minulý týždeň neformálny rozhovor, kde sme si vymenili rozdielne názory nielen na očkovanie, ale aj na pohľad na infláciu a jej dopady. Zastavili sme sa pri našej podpore z Holandska, kde som poznamenal, že sú to šťastní ľudia, pretože majú dojednané naozaj zaujímavé nárasty mzdy u odborov. Žartom som prehodil, že som to ihneď poslal šéfovi do Čiech, či sa to netýka aj nás. Nemecký regionálny šéf sa na to chytil a povedal: “Vy nie ste v holandských odboroch!“. Ok, tak som im teda napísal a popísal situáciu. Potrebovali nejaké formálne údaje, ktoré som im poslal cez zabezpečený protonmail a som tam! Vybral som si nie najväčší, ale naozaj veľký zväz s peknou a zrozumiteľnou stránkou.
A teraz, čo dostane člen odborov v Holandsku za cca 19 eur mesačne.
1.Garantovaný nárast mzdy o desiatky eur mesačne- každoročný
2.Bezplatnú kontrolu prepočítania mzdy( napr. Ročné bonusy, kde sa od nepamäti naťahujem a to v každej z doterajších firiem)
3.Bezplatnú právnu pomoc pri spore so zamestnávateľom
4.Odbory sú za očkovanie, ale sú proti núteniu k očkovaniu a s tým súvisiacou šikanou zo strany zamestnávateľa.
5.Atď…
Je to geniálne. Prečo sme to nevymysleli aj my na Slovensku? Veď odborový zväz združujúci napr. 500.000 zamestnancov platiacich napr. 20 eur mesačne je vlastne obria korporácia makajúca na svojich členov. Musia s nimi počítať obrí zamestnávatelia ako s rovnocenným partnerom. Majú korporátnu štruktúru. Vedia si najať kvalitných ľudí a právnikov. So mnou napr. komunikuje teamleader zo sekcie „info“. Prvú správu som dostal v piatok večer do hodiny od môjho e-mailu.
Toto je moje riešenie problémov. Ľudská arogancia ma dokáže neskutočne naštartovať. Od dnes ma nemôžu prepustiť bez konzultácie s mojim právnikom z odborov. V najbližšom čase si vypýtam dojednané spätné zvýšenie mzdy. Je to obchodný vzťah. Firma nie je moja rodina. Nepostará sa o mňa dobrovoľne. A po prepustení holandskej kolegyne, ktorá dnes odišla po 7 rokoch z firmy( bola odídená), lebo chcela ostať doma na home office s malým dieťaťom, ktoré potrebuje zvýšenú starostlivosť a firma jej dala ultimátum? Buď office, alebo rodina. Vybrala si rodinu. Správne rozhodnutie kolegyne a nesprávne firmy, ktoré by firmu stálo kopec peňazí ak by bola kolegyňa v odboroch.

Prečo Fico odmietol harmonizáciu daní PO v EÚ?

19.04.2024

Možno preto, že všetci v EÚ maju vyššie dane. Najmá dane z dividend právnických osôb. Otázka je , prečo do psej matere sa tomu tak bráni? Veď máme najhoší vývoj financií v EÚ(údajne). A on sa bráni hodenej rukavici? Koho chce zdaňovať, keď nie firmy? Zamestnancov, jednoosobové s.r.o., živnostníkov? Lebo tak to vyzerá. DAŇ Z DIVIDEND NULA PERCENT PRE FIRMY , KDE [...]

Ako nás premnožený medveď oberá o pitnú vodu

04.04.2024

Máme premnožené medvede. Kde sú medvede, tam nie sú mravce. Mravce sú totiž ich obľúbenou potravou. Rozhrabávajú mraveniská a vyžierajú kukly aj dospelé mravce. Mravce sa živia škodlivým hmyzom. Aj kôrovcom a ich larvami. A tie sa živia stromami, ktoré nám zadržiavajú vodu. Keď napadnú stromy, les sa vyťaží a vznikne holina. A holina nezadržiava vodu. Medvede treba [...]

Neuveriteľný finiš Korčoka, získal až 83% hlasov

27.03.2024

Všetko začalo normálne. Ako predpovedali stávkové kancelárie. Ale potom sa všetko zmenilo. Nechal som to tak, veď podobný pocit neuveriteľných „nepravdepodobných náhod“ sa dnes vyskytuje bežne https://bojujemzasvetlezajtrajsky.blog.pravda.sk/2023/01/31/aka-je-pravdepodobnost-rovnakeho-vysledku-prezidentskych-volieb-v-3-krajinach/ Zmenilo sa to však po prečítaní niekoľkých [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.